Linkedin is een veelgebruikt platform om vacatures in te vullen, vooral bij moeilijk te vinden profielen. Het biedt handige tools om gericht te zoeken op regio, ervaring en specifieke vaardigheden. Maar wat als de LinkedIn-vijver opdroogt?
Schaarse profielen worden immers steeds vaker benaderd door recruiters, waardoor het moeilijker wordt om goede sollicitanten te bereiken en reacties los te weken. Daarom moeten we verder kijken dan LinkedIn en ook andere strategieën hanteren.
Het antwoord ligt in het opbouwen van een sterk en duurzaam netwerk, gecombineerd met het creatief omspringen met vacatures.
Bouw aan je netwerk
In een wereld waar talent schaars is, wordt een sterk netwerk van onschatbare waarde. Een goed netwerk kan je helpen om de juiste kandidaten te vinden nog voordat ze actief op zoek gaan naar een nieuwe job. Hieronder enkele tips om verborgen talenten te bereiken:
- Onderhoud contacten met ex-sollicitanten
Kandidaten die je eerder hebt gesproken maar niet hebt aangenomen, kunnen in de toekomst een waardevolle toevoeging zijn voor je team. Houd interessante contacten warm door hen regelmatig op een positieve manier op te volgen.
- Stimuleer referenties
Je eigen medewerkers zijn een uitstekende bron van nieuw talent. Moedig hen aan om mensen aan te bevelen, eventueel met een incentive zoals een referral bonus. Wees je er ook van bewust dat jouw medewerkers de beste ambassadeurs zijn voor jou als werkgever en verlies aanwezig talent niet uit het oog.
- Organiseer netwerkgelegenheden
Denk aan het organiseren van een eigen jobdag of opendeur, of om deel te nemen aan jobbeurzen. Door zelf initiatief te nemen, trek je een breder publiek en dus ook meer potentiële kandidaten aan. Zelfs op momenten waarop ze misschien niet direct op zoek zijn naar een nieuwe job.
- Werk samen met scholen
Denk niet enkel aan huidige vacatures maar investeer in de lange termijn. Geef gastcolleges, begeleid studenten via stages of met hun eindwerk. Door vroeg in contact te komen met jong talent, bouw je aan een pipeline voor toekomstige vacatures.
- Blijf top-of-mind
Bouw aan je werkgeversmerk en zorg dat je organisatie in het oog springt. Deel je werkgevers USP's (unique selling propositions) via contentmarketing, sociale media en investeer in jouw band met je netwerk. Zo blijf je top-of-mind.
Creatief werven
Durf de traditionele manieren van werven los te laten en creatief om te gaan met vacatures.
Kneed je vacature tot een aantrekkelijke functie, dit is immers de eerste indruk die een kandidaat krijgt van jouw bedrijf. Maak daarom een goede analyse van je doelgroep en doe aan jobcrafting. Zo maak je de functie zo aantrekkelijk mogelijk door taken en verantwoordelijkheden aan te passen aan de kandidaten die je wil aanspreken. Kies een functietitel die tegelijk de kern van de functie weergeeft én nieuwsgierigheid opwekt. Hiermee kan je een groot verschil maken.
Bij Goelen & Gaukema HR-partners zetten we hier dagelijks op in. Netwerken is niet enkel een kwestie van contacten leggen, maar vooral van het actief onderhouden van relaties. Daarnaast beschikken onze recruiters over heel wat creatief talent om nieuwe vacatures net dat tikkeltje anders te positioneren. Zo proberen we de schaarste op de arbeidsmarkt altijd een stapje voor te zijn.
Benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen in het vinden van verborgen talenten? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.